Waarom kom ik aan na een dieet?

Waarom kom ik aan na een dieet?
27 augustus 2020 Henrike Weerstand
Door Intuitief Eten

Yes het is gelukt, die 10 kilo ben ik kwijt! Yes, nu kan ik weer gelukkig zijn.

Deze uitspraak hoor ik veel, helemaal sinds ik me verdiept heb in intuïtief eten. We stellen onszelf doelen als voorwaarde voor ons geluk.

  • Eerst die kilo’s
  • Eerst 5 kilometer kunnen hardlopen
  • Eerst die opleiding

Daarna …. Dan mag ik genieten.

Zodra we ons doel bereikt hebben, gaan we onszelf belonen, laten we de teugels los, of missen het geluk wat gehoopt hadden. En raad eens, we komen aan. Dit komt, omdat we het niet meer weten, ons leeg voelen, of we missen de kaders voor een passend eetpatroon.

Als psycholoog valt het me op dat er na dat ene doel geen visie en missie is. En dit maakt dat je voor je gevoel in een gat zakt, een leegte. De structuur die een dieet geeft, helpt om jezelf ergens aan op te trekken. Het geeft een ritme in de dag en helpt om ongewenste zaken buiten te sluiten. Zodra een dieet geslaagd is, dan is daar weer die mooie blanco bladzijde in je leven, je hebt je doel gehaald en nu, dit is je moment nu mag je het weer zelf in gaan vullen.

Het effect van deze blanco bladzijde is vaak dat we het niet weten, die leegte gaapt ons aan. We komen stil te staan en alles waar we van droomden lijkt in eens buiten ons bereik. De energie is even helemaal weg, je staat stil en weet niet hoe je in beweging moet komen. En dan moet er toch gewoon gegeten worden om die motor in je lichaam draaiend te houden, je weet niet wat je wilt en nodig hebt, dus eet je wat je aangeboden wordt.

Een andere reden is dat een dieet gaat over regels. Die regels pakken de onderliggende oorzaken niet aan en veranderen niet. Zodra de regels niet meer nodig zijn, omdat we ons doel bereikt hebben. Dan weten we niet meer wat wel en niet gezond is, wat we wel en niet nodig hebben. Het beeld wat we van onszelf hebben is niet veranderd. De automatische piloot, van snaaien voor het eten of een borrelplankje op de avond is niet veranderd. Je gewoonte om niet een koekje, maar meerdere te eten is niet veranderd. De emoties die soms op en neer gaan, of je hormonen die je eetpatroon beïnvloeden, hebben geen aandacht gekregen. Met andere woorden, jij kunt je prima aan een eetpatroon houden vol met regels. Maar zodra de regels niet meer nodig zijn, weet jij niet meer hoe het werkt en wat je lichaam nodig heeft.

Eten op intuïtie kan jou helpen om hier een doorbraak in te vinden. Hoe? Je zult moedige stappen moeten zetten, jezelf leren kennen en een gewoonte patroon moeten ontwikkelen.

Hier 6 tips om je op weg te helpen.

  1. om te kunnen eten op intuïtie, zul je stil moeten staan bij wat er speelt in jouw binnenwereld. Je zult moeten leren omgaan met je emoties, herinneringen en overtuigingen.
  2. om te kunnen eten op intuïtie zul je jezelf moeten leren kennen, onderzoek hoe jouw stofwisseling werkt, hoe jij reageert op prikkels in je omgeving, hoe je reageert op emoties, verveling en vermoeidheid.
  3. om te kunnen eten op intuïtie zul je ontdekken dat er geen passend dieet is voor jouw, maar dat het je eigen zoektocht is en dat je gewoonten uit meerdere voedingspatronen jou kunnen helpen.
  4. om te kunnen eten op intuïtie, zul je ook gezonde gewoonten moeten ontwikkelen. Een automatische piloot die jouw gezonde levensstijl ondersteunt.
  5. om te kunnen eten op intuïtie, zul je scherp moeten hebben wat jij graag wilt met je leven, op korte termijn en op lange termijn. En dit gaat niet over veel geld op de bank of een bucketlist, hoewel er met beide niets mis is. Dit gaat meer over een levenswijze.
  6. om te kunnen eten op intuïtie, zul je moeten gaan experimenteren en accepteren dat je eetpatroon wisselt per seizoen, per leeftijd en door levensomstandigheden. Er is geen gulden dieet voor iedereen.

Wil je nog meer leren over intuïtief eten? We hebben een start-up training waarbij we jouw op weg helpen naar je eigen unieke eetpatroon op intuïtie.

Op dit moment is de training Intuïtief Eten Start-Up met korting verkrijgbaar, zie hier!

Image by Steve Buissinne from Pixabay

0 reactie

  1. Petra 5 maanden geleden

    In hoeverre verschilt deze training van die vam Voedzo?

    • Sharon 4 maanden geleden

      Ha Petra! Excuses, ik zie je reactie nu 🙂 Deze training is een verdieping en is gebaseerd op ons boek, waarbij de oefeningen nog een stapje verder gaan. Het is geschreven door Henrike met haar praktijkervaring als psycholoog erin verwerkt 🙂 Veel liefs Sharon

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*